dinsdag 10 januari 2012

Tasje vilten / felted bag

Jolette kwam weer eens op  vilt les, nou ja les... ze kan goed vilten, dus les kan ik het niet meer noemen. Maar wel leuk samen vilten. Ze wilde graag weten hoe je een tas rondom doorvilt, dus zonder zichtbare naden en dus zonder het dicht te 'moeten' naaien.  Jolette maakte een handtasje en ik een opbergtasje voor mijn nieuw speeltje.  Het meeste werk  en tijd gaat zitten in het 'leggen' van de wol. Maar als je onderwijl lekker samen kletst is die tijd zo om en na de lunch kon  het echte vilten beginnen. Jolette is een beetje klein.... dus moest ik een paar kussen gebruiken om haar zonder pijn aan haar schouders te kunnen laten vilten. Hier zit ze dan... prinsesje op de erwt. ☺

En dit is mijn tasje. 

Mooi kleur blauw, niet te veel frutsels, het moet functioneel blijven, in  een tas mee kunnen, of opgeborgen kunnen worden in een kast. Over de laatste laag wol heb ik weer eens een hanky gedrapeerd. Ik weet dat veel mensen niet weten wat dat is (ga ik ook niet uitleggen ☺) maar dat is die krullige laag die je als een soort marmering over de wol ziet doorschemeren. 


Hier zie je duidelijk dat de naden mooi in elkaar doorlopen, dit is de binnenkant

en dit de buitenkant.

Het is altijd een gereken om te zorgen dat het tasje bij het doorvilten op het laatst wel de juiste maat heeft. Vilt krimpt immer enorm,  maar zoals jullie zien... past precies. 

Ik ben er blij mee. 
***
I hat another felt craft day with Jolette, I can’t teach her much, because she is a already a  good student. We made both a bag, Jolette a handbag and I made a bag for my Ipad.
Jolette is a bit small so she hat to sit on 2 cushions so she didn’t got pain in her shoulders while she was felting. For my bag I used a beautiful blue, kept it very simple. So I can take it with my in my bag our put it away in a closet.  The trick with this kind of felting is that we felt the bag round so you haven’t any seams. But it is a bit difficult to measure out how many wool you have to use, because felt shrinks a lot. But you can see, my toy fits perfectly. 
***
Jolette kam mahl wieder auf besuch um zu Filzen. Sie wollte lernen wie man eine Tasche rund herum filzt, so das man es nicht zu nähen braucht. Jolette is nicht so groß also musste sie auf Kissen sitzen um beim Filzen keine Schmerzen in die Schulter zu bekommen.  Aufs Foto sieht ihr die Prinzessin auf die Erbse. ☺Ich habe eine Tasche für mein neues Spielzeug gemacht. Ein schönes blau benutzt und nicht viel drum und drauf, den ich will es mit nehmen können in mein Handtasche. Auf die Fotos sieht ihr wie es von drinnen und außerhalb aussieht, und das mein Spielzeug total passt. Es ist nämlich nicht einfach aus zu rechnen wie viel wolle man braucht, den Woll schrumpft ja beim filzen. Aber, alles paletti. Ich bin zu frieden. 

groetjes van Janine

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...